برخی گزارش‌های غربی از افزایش تولید و صادرات نفتی ایران، حکایت از بهبود شرایط در این منبع درآمدی کشور دارند. در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری نیز تلویحا به این مسئله اشاره شده بود.

نفت ایران

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: نفت ایران در حال افزایش تولید و صادرات خود است. این خبری است که منابع متعدد رسانه‌ای خارجی نیز به آن اشاره دارند.

رویترز اخیرا در گزارشی اعلام کرده است که ایران به دنبال مقاصد جدید صادراتی برای نفت خود رفته است و توانسته است به دور از تحریم‌ها چند کشتی هم نفت به این مقاصد بفروشد.

در بخش‌هایی از این گزارش آمده است:

بر اساس منابع و داده‌های کشتیرانی، ایران محموله‌های کوچک نفت خام به مقاصد جدیدی مثل بنگلادش و عمان ارسال کرده است که آخرین نشانه تلاش تهران برای حفظ تولید در نزدیک به بالاترین حد خود در ۵ سال اخیر است.

فروش نفت منبع اصلی درآمد ایران است و این کشور به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفت خام خود است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به دلیل برنامه هسته‌ای تهران دوباره اعمال کرد.

ایران که از سهمیه‌های تولید تعیین شده توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) معاف است، در تلاش است تا تولید و صادرات را به حداکثر برساند.

جواد اوجی وزیر نفت در ماه ژوئیه گفت که ایران به ۱۷ کشور از جمله کشورهای اروپایی نفت خام می‌فروشد.

در یک تجارت جدید، یک نفتکش در اوایل سال جاری پس از دریافت نفت از کشتی دیگری که آن را از جزیره خارک ایران بارگیری کرده بود، به سمت یک بندر بنگلادش حرکت کرد

یکی از مقامات شرکت دولتی بنگلادش پترولیوم، که پالایشگاه اصلی کشور را اداره می‌کند، گفت که این محموله را خریداری نکرده است و تعیین اینکه خریدار چه کسی بوده، دشوار است.

بر اساس آمار اوپک، تولید نفت ایران به بالای ۳.۲ میلیون بشکه نفت در روز در سال جاری رسیده است که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۸ است و یکی از بزرگترین رکوردهای افزایش تولید اوپک در سال ۲۰۲۳ را به‌رغم تحریم‌های آمریکا ثبت کرده است.

به گفته شرکت پترو لجستیک، یک شرکت مستقر در ژنو که محموله‌های نفتکش‌ها را دنبال می‌کند، صادرات نفت خام ایران در سال جاری به بالاترین حد خود رسیده است و مارس تا مه (اردیبهشت) قوی‌ترین دوره سه ماهه را از اواسط سال ۲۰۱۸ تاکنون پشت سر گذاشته است. به نظر می‌رسد که این حجم تولید در حال افزایش نیز باشد.

منابع کشتیرانی گفتند که حداقل ۸ محموله نفت - عمدتاً از ایران - عازم سوریه بودند. با این حال محموله‌های صادراتی به مقصد سوریه در مقایسه با چند سال قبل کمتر از سطح اوج خود بوده‌اند که نشان می‌دهد ایران به دنبال مقاصد صادراتی دیگری است.

تحویل نفت ایران به سوریه در سال ۲۰۲۴ به طور متوسط ۵۷ هزار و ۱۹۰ بکشه در روز بوده است. این رقم در سال ۲۰۲۲، ۱۴۷ هزار بشکه در روز بوده است.

یک نفتکش جداگانه محموله‌ای را که گمان می رود نفت خام ایران باشد، پس از جابجایی محموله از یک کشتی به کشتی با کشتی دیگری که اوایل سال جاری محموله را از جزیره خارگ ایران دریافت کرده بود به بندر صحار عمان تحویل داد. با استناد به داده های حمل و نقل گفت.

منبع ردیابی کشتی نیز ورود این محموله به صُحار را تایید کرد.

بندر صحار و مرکز امنیت دریایی عمان به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

ایران همچنین وارد کردن محموله‌ها به بندر دالیان در شمال شرقی چین را آغاز کرده است و مقصد جدیدی را برای نفت خام خود اضافه کرده است.

صادرات تهران به چین که تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد، به این بندر سرازیر شده و به حفظ واردات نفت این کشور در سطوح نزدیک به رکورد کمک کرده است.

ردیاب‌ها و دلالان نفتکش‌ها می‌گویند که تجار منشا نفت ایران را که به مقصد چین می‌رود، به مالزی، عمان یا امارات متحده عربی تغییر نام می‌دهند.

همایون فلکشاهی، تحلیلگر ارشد نفت خام در شرکت کپلر گفت: صادرات نفت ایران اکنون به اوج خود رسیده و از فوریه تاکنون حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز تثبیت شده است.

کد خبر 872888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    3 2
    درهای چاه نفت را همچون آمریکا ببندید. در آینده به مشکل خواهیم خورد
  • پیشنهاد IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    2 2
    درود بر حافظان امنیت کشور